forschungsverbund künstlerpublikationen





Archives in Motion

Artists’ Publications between Circulation and Preservation in a Global Perspective

International symposium on the occasion of the 20th anniversary of the Center for Artists’ Publications and the Research Association Artists’ Publications

Friday, November 8th 2019, 13 - 18 h
Saturday, November 9th 2019, 11 - 17 h

Centre for Artists´ Publications
at
Weserburg Museum for Modern Art
Teerhof 20
28199 Bremen
Germany

 

The symposium will examine the importance of an artistically comprehensive approach, ranging from art archives to artists’ archives, from performance archives and mail art archives to archives for artists’ publications with their different contexts in contemporary art.

Art archives and archives for artists‘ publications are extended archives. Archives today hardly serve as locations of depositing knowledge in terms of its collection and administration. With the replacement of the bureaucratic notion of an archive, the question arises in how far visualizations and enactments of archival material allow for spaces of human action to emerge. How can concepts of extended archives make their potential of knowledge and reception accessible by forms of agency, based on new approaches such as staging, curating or performing the archive?

To what extent are the various art archives counter archives or identity archives that represent and establish the perspectives of particular groups? How to document contexts of networking and counter-publicity in which alternative, marginalized and emerging socio-political, sociocultural and / or artistic ideas are taken up, made public and disseminated? What is the significance of the use of archival material for artistic practices, which intervene with updating questions in the ordering structure of the inventory, bringing it to speak with new forms of display.

 

- Deutsche Version -

Internationales Symposium anlässlich des zwanzigjährigen Bestehens von Zentrum für Künstlerpublikationen und Forschungsverbund Künstlerpublikationen

Im Rahmen des Symposiums wird die Bedeutung eines künstlerisch umfassenden Ansatzes von Kunstarchiven über Künstlerarchive, Performancearchive und Mail Art Archive bis hin zu Archiven für Künstlerpublikationen mit ihren unterschiedlichen Kontexten in der zeitgenössischen Kunst untersucht. Bei Kunstarchiven und Archiven für Künstlerpublikationen handelt es sich um extended archives.

Archive dienen heute kaum noch als Orte der Wissensablage in Bezug auf Sammlung und Verwaltung. Mit der Ablösung des bürokratischen Archivbegriffs stellt sich die Frage, inwieweit Visualisierungen und Inszenierungen von Archivmaterial Räume menschlichen Handelns entstehen lassen. Wie können Konzepte erweiterter Archive ihr Wissens- und Rezeptionspotential durch Tätigkeitsformen zugänglich machen, die auf neuen Ansätzen wie Inszenierung, Kuratieren oder Aufführung des Archivs beruhen? Inwieweit sind die verschiedenen Kunstarchive Gegenarchive oder Identitätsarchive, die die Perspektiven bestimmter Gruppen repräsentieren und etablieren? Wie können Kontexte der Vernetzung und Gegenöffentlichkeit dokumentiert werden, in denen alternative, marginalisierte und aufkommende soziopolitische, soziokulturelle und / oder künstlerische Ideen aufgegriffen, veröffentlicht und verbreitet werden? Welche Bedeutung hat die Verwendung von Archivmaterial für künstlerische Praktiken, die mit aktualisierten Fragen in die Ordnungsstruktur des Inventars eingreifen und es mit neuen Darstellungsformen in Verbindung bringen?

 

With talks and contributions by / Mit Vorträgen und Beiträgen von Maike Aden (Paris), Heman Chong (Singapur), Sabine Folie (Linz), Cristina Freire (São Paulo), Ursula Frohne (Münster), David Paton (Johannesburg), Andrea Sick (Bremen), John Tain (Hong Kong), Anne Thurmann-Jajes (Bremen).

The symposium is organized by / Das Symposium wird veranstaltet von:

Forschungsverbund Künstlerpublikationen
Zentrum für Künstlerpublikationen
Universität Bremen
Hochschule für Künste Bremen
Forschungsstelle Osteuropa
Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo
Universität Münster

 

 

Programme

Friday, 08.11.2019

12:30 – 13:30 h          Welcome / Registration

13:30 h                     Greeting

14:00 h                      Introduction Archives in Motion

14:45 h                      Anne Thurmann-Jajes, Bremen: Archives as Media and Artworks

15:30 - 16:00 h           Coffee Break

16:00 h                      John Tain, Hong Kong: Artists' Archives, Inside Out.

16:45 h                      Ursula Frohne, Münster: ‘Making the Archives Public’ – The Skulptur Projekte Archives Münster: A Resource for Curatorial and Artistic Practice

18:00 h                       Heman Chong, Singapur: Words, They, Wrote, Lecture Performance

Saturday, 09.11.2019

11:00 h                      Cristina Freire, São Paulo: Archives and the Archaeology of Media: Slides as transitional devices

11:45 h                      Maike Aden, Paris: Systems of Memory in the Space of Artists' Books. Today's potential of circulating artists' archives

12:30 - 14:00 h           Lunch Break

14:00 h                      David Paton, Johannesburg: Artists’ Books in South Africa: Cataloguing the Output of a Nation

14:45 h                      Andrea Sick, Bremen: Shared [Geteilt]. The Archive as a Process and at Work

15:30 h                      Closing Discussion

16:00 h                      Optionally: Guided tour through the exhibitions in the Centre for Artists’ Publications with Bettina Brach, curator Centre for Artists’ Publications

17:00 h                       End